Hyresgäster

 

HYRAN

Hyran betalas alltid 1 månad i förskott. Systemet är utformat så att avierna skickas ut kvartalsvis. Du får alltså inbetalningsavier för 3 månader i taget. Som hyresgäst har du en skyldighet att betala hyran i tid. Detta gäller även ifall du skulle tappa bort hyresavin, det är alltså inte en giltig anledning för en försenad inbetalning.

 

FELANMÄLAN

Om det är något i din lägenhet som bör åtgärdas kan du lämna in en felanmälan till oss. Enklaste sättet att göra detta är att fylla i formuläret under fliken "Felanmälan" så får du svar inom 2 dygn.

Även om vår ambition är att skapa trivsel och trygghet för våra hyresgäster, kan vi inte gardera oss mot allt. Ibland händer det tyvärr att saker och ting går fel - men om du anmäler felet så lovar vi att göra vårt bästa för att snabbt åtgärda det.

Vid brand, behov av polis eller akuta olycksfall:
Ring 112 och tillkalla hjälp via SOS Alarm!

FELANMÄLAN VID EJ AKUTA HÄNDELSER:
Vid ej akuta ärenden går det bra att göra en felanmälan via mail: info@wallinsfastigheter.se eller via formuläret.

Vid kallare väderlek:
Människor upplever temperatur olika, några trivs i 18 grader medan andra vill ha 22 grader. Därför försöker vi hålla cirka 20 grader, då de flesta är nöjda. Element och golvvärme stängs av när önskad temperatur har nåtts oavsett hur kallt det är ute. Lägenheten är inte så kall som man ibland kanske tror. Ha gärna en termometer inne i rummet, inte i fönstret, för att ha koll. Trots att lufttemperaturen är rätt kan det hända att hyresgäster upplever att de fryser. Känner man sig frusen kan man ta på sig en tröja och ett par sockar. En filt i tv-soffan kan också rekommenderas

FELANMÄLAN VID ÖVRIGA AKUTA HÄNDELSER:
Om du vill felanmäla ett akut ärende, Fel betraktas som akuta när det föreligger risk för att människor eller egendom kan komma till skada. tex. vattenläcka. tel. 070-8866666.

 

VÅRA ORDNINGSREGLER

För allas trivsel så har vi satt ihop några enkla förhållningsregler som ni hittar här nedan.

ALLMÄNNA UTRYMMEN

Trapphus, entréer och källare skall hållas fria från cyklar, mopeder, barnvagnar med mera. Detta är för att räddningstjänsten, tidningsbudet samt städpersonalen skall kunna komma fram. Det är även viktigt att du som hyresgäst inte ställer saker i källaren, då denna ofta används som utrymningsväg, brandrisken och för framkomlighet.

För allas trivsel är det även förbjudet att röka i samtliga allmäna utrymmen i de fastigheter som vi förvaltar.

TVÄTTSTUGOR
Tänk på att städa efter dig då du varit i tvättstugan. En grundregel är att lämna tvättstugan i det skick som du själv velat finna den.

Före/Efter varje pass bör du rengöra filtret i torktumlaren då torktumlarens effekt försämras ifall det ligger ludd kvar i maskinen.

GRILLNING
Grillning med öppen eld är ej tillåtet på balkonger. Detta är på grund av den brandrisk som grillningen medför.

Ifall fastigheten har innegård har du möjlighet att använda grill på innergården så länge som röken ej tar sig in i en grannes lägenhet. Det är även tillåtet att använda elgrill på balkonger och uteplatser.

STÖRNINGAR
Då du bor i ett hyreshus är det viktigt att du håller en ljudnivå som inte stör dina grannar. Tänk på att TV, radio och musikinstrument som är underhållning för dig även kan störa dina grannar. I ett hyreshus är det aldrig okej att störa sina grannar. Det skall vara tyst efter kl. 22.00.

En hyresgäst som står för upprepade konstaterade störningar riskerar att bli uppsagd.


 

UPPSÄGNING

Om ni vill säga upp er lägenhet gör ni det skriftligt via mail.


 

NÄR DU FLYTTAR

Det är en hel del att tänka på när du ska lämna din lägenhet. Avflyttande hyresgäst ska lämna ifrån sig lägenhetsnycklarna senast sista vardagen i månanden, det månadsskifte som hyreskontraktet upphör. Lägenheten ska lämnas väl städad. Samma antal nycklar, taggar och blipp till garage samt om det finns kopior som du fick vid inflyttning ska lämnas tillbaka när du lämnar ifrån dig lägenheten. Vid eventuellt borttappade nycklar kommer du bli debiterad kostnaden för dessa.

En slutbesiktning görs av lägenheten när lägenheten är tom och städad. Vid besiktningen kontrolleras lägenheten så att den är noggrant städad samt om det har uppkommit skador i lägenheten, vilka inte kan räknas till normalt slitage och är orsakade av hyresgästen. Om det finns skador som är åverkade av hyresgästen, kan hyresgästen bli ersättning- eller återställningsskyldig för skadan. Ifall slutstädningen inte skulle bli godkänd debiteras du ombesiktningskostnad samt städningskostnaden om du inte väljer att göra den själv.

OM DU SJÄLV FLYTTSTÄDAR

Här följer en checklista vid flyttstädning:

Kök:
  • Spis, in- och utvändigt samt bakom
  • Kyl och frys, in- och utvändigt samt bakom (ska vara avfrostade innan)
  • Köksfläkt
  • Diskbänk och kakel
  • Rören under diskbänken (utvändigt)
  • Utrymmet längst in under diskbänken (där rören går ner)
  • Skåp (även ovanpå), luckor & lådor
  • Fast belysning
  • Ventiler
  • Golv, dammsugning & våttorkning
  • Socklar & lister
  • Dörrar & dörrlister
  • Element (även bakom)
  • Vägguttag
  • Strömbrytare
  • Dammtorkning av väggar
Badrum & toalett:
  • Kakel/Väggar
  • Toalettstol och tvättställ
  • Badkar, in och utvändigt samt under
  • Fast belysning
  • Golv, dammsugning & våttorkning
  • Socklar & lister
  • Dörrar
  • Badrumsskåp
  • Speglar
  • Element (även bakom)
  • Ventiler
  • Golvbrunn
  • Rör (utvändigt)
Rum & hall:
  • Garderober
  • Skåp och lådor, in- och utvändigt samt ovanpå
  • Golv, dammsugning & våttorkning
  • Socklar & lister
  • Dörrar
  • Dammtorkning av väggar
  • Element (även bakom)
  • Klädkammare
  • Förråd
  • Proppskåp
  • Vägguttag
  • Strömbrytare
  • Ventiler
Fönster:
  • Putsning av fönster, alla sidor, avtorkning av fönsterbrädor & fönsterramar invändigt
Källare- eller vindsförråd:
  • Sopning av golv (ej våttorkning)
  • Dammning av väggar
  • Avtorkning av fast inredning
© 2024 Wallins Fastigheter. Producerad av. HiWeb webbyrå i Falkenberg
Wallins Fastigheter